مضرات دستگاه گیت بازرسی فلزیاب

به دلیل نگرانی‌های افزایش تهدیدات امنیتی، استفاده از فلزیاب‌هایی مانند گیت بازرسی بدنی در اماکن مختلف در حال افزایش است. گرچه بیشتر مردم اهمیتی به مضرات و خطرات این تجهیزات نمی‌دهند، اما گاهی نگرانی‌هایی درباره تأثیرات منفی احتمالی اشعه‌ای که دستگاه‌ها منتشر می‌کنند وجود دارد.

اگر نمی‌دانستید، فلزیاب‌های امنیتی تشعشعات غیریونیزه‌ای ساطع می‌کنند که پرتوهای خود را از اجسام منعکس می‌کند تا موارد مشکوک را شناسایی کند. این تشعشعی است که مردم نگران آن هستند. اما آیا واقعا دلیلی برای نگرانی وجود دارد؟

 

آیا فلزیاب های امنیتی (دستگاه گیت بازرسی) برای سلامتی مضر هستند؟

مقدار تشعشعات ساطع شده از یک فلزیاب امنیتی هنگام عبور از آن در مقایسه با مقدار سالانه تشعشعات پس‌زمینه‌ای که فقط از راه رفتن در اطراف تجربه می‌کنید، کمتر است.

بررسی‌های علمی نشان می‌دهد، دوز سالانه تابشی که فقط از راه رفتن در محیط اطراف خود دریافت می‌کنید 3600 میکروSv است (µSv یک واحد تابش است). در حالی که دوز معمولی تابش از یک فلزیاب حدود 0.01 µSv است.  جالب است بدانید دوز یک موز تنها 0.098 µSv است. بنابراین واقعاً خوردن موز بیشتر از یک فلزیاب ضرر دارد.

بنابراین، آیا استفاده از دستگاه گیت فلزیاب خطری برای سلامتی دارند؟ نه. مقدار تشعشعات ساطع شده از آنها نسبتاً بی ضرر است، حتی برای افرادی که به طور منظم پرواز می کنند یا مرتباً از فلزیاب ها عبور می‌کنند.

 

آیا عبور از گیت فلزیاب برای زنان باردار مضر است؟

همانطور که در بالا گفته شد، میزان تشعشعات ساطع شده از فلزیاب های امنیتی بسیار کمتر از آن چیزی است که اکثر ما به صورت روزانه تجربه می‌کنیم. طبق گفته انجمن فیزیک سلامت، میزان پرتوهای منتشر شده بی خطر است. به گفته آنها، همچنین هنگام عبور دادن آن از دستگاه حمل چمدان یا فلزیاب، هیچ اثر طولانی مدتی روی غذا، دارو، شیشه شیر نوزاد یا هر چیز دیگری وجود ندارد. بنابراین، فلزیاب های امنیتی برای زنان باردار و وسایل چمدان/کودک آنها بی خطر هستند.

تنها زمانی که یک زن باردار می تواند تحت تأثیر تشعشعات ساطع شده از یک گیت بازرسی فلزیاب قرار بگیرد، قرار گرفتن طولانی مدت (عبور مستمر و به تعداد زیاد) است. بنابراین، اگر زیاد در اطراف فلزیاب ها کار می کنید، اطمینان حاصل کنید که تا حد امکان فاصله را حفظ کنید، سطوح تشعشع را کنترل کنید و دستورالعمل های ایمنی عادی را دنبال کنید.

آیا گیت بازرسی بدنی برای افراد دارای ضربان ساز مضر هستند؟

یکی از رایج‌ترین نگرانی‌های سلامتی در مورد فلزیاب‌ها، تأثیر آن‌ها بر افرادی است که ضربان‌ساز دارند. نگرانی اصلی این است که ردیاب های فلزی با PaceMaker تداخل داشته باشند، اما این بسیار بعید است. چرا؟

خوب، سازمان غذا و دارو کمتر از 50 گزارش از تداخل یک فلزیاب با ضربان ساز دریافت کرده است. همچنین باید بدانید که این گزارش‌ها قبل از سال 1998 بوده‌اند و فناوری ضربان‌ساز تغییرات زیادی کرده است.

بنابراین، اگر ضربان ساز دارید، آیا باید نگران فلزیاب ها باشید؟ نه. میزان تشعشعات ساطع شده واقعاً کم است و روی ضربان ساز شما تأثیری نخواهد داشت. تنها اثر یک فلزیاب بر روی ضربان ساز تنظیم زنگ هشدار دستگاه است، همین.

 

هنوز نگران هستید؟

نگران نباشید. میزان تشعشعات ساطع شده از گیت بازرسی بدنی ایمن است. شما روزانه تشعشعات بیشتری از محیط دریافت می‌کنید، و استفاده از دستگاه گیت بازرسی فلزیاب تاثیر زیادی روی بدن شما نخواهد داشت. حتی اگر همیشه در مسافرت هستید، یا شخصی که اغلب از یک فلزیاب عبور می کنید، احتمال اینکه اثرات منفی تشعشعات را داشته باشید بسیار بسیار کم است.

با این حال، شکی نیست که تشعشعاتی از این دستگاه ها خارج می‌شود. بنابراین، اگر نگران کودک، ضربان‌ساز خود هستید یا نمی‌خواهید خود را در معرض اشعه قرار دهید، می‌توانید انصراف دهید و به اضطراب خود را کاهش دهید. به هر حال، نگران میزان کمی از تشعشعات این دستگاه ها نباشید.

حتی درباره دستگاه‌های بازرسی ایکس ری نیز همین موضوع صدق می‌کند و میزان تشعشعات ناشی از آن هم ضرر و خطری برای افراد و لوازم همراه آنها ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خطر دستگاه ایکس ری، مقاله مضرات دستگاه ایکس ری بازرسی را مطالعه نمایید.

اگر شما هم تجربه‌ای درباره استفاده از دستگاه های گیت بازرسی دارید، با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا