کاربرد ایکس ری در پزشکی (تشخیص و درمان بیماری)

از شکستگی استخوان گرفته تا بیماری های تهدید کننده زندگی، اشعه ایکس به پزشکان کمک می‌کند تا راهکارهای پزشکی برای آن بیماری را پیدا کرده و درمان کنند. پزشکان آموزش دیده متخصص می توانند این تصاویر را برای تشخیص بیماریها یا آسیب ها بررسی کنند. روش های مختلف تصویربرداری، بیماران را در معرض مقادیر متفاوتی از اشعه قرار می دهد. برای یک فرد معمولی، اشعه ایکس پزشکی بزرگترین منبع قرار گرفتن در معرض تشعشعات ساخته دست بشر است. گرچه استفاده از دستگاه ایکس ری در صنایع مختلف از جمله بازرسی در حال گسترش است، اما پزشکی از اولین کاربردهای این اشعه پرکاربرد است. در این بخش درباره کاربرد ایکس ری در پزشکی صحبت می‌کنیم.

درباره رادیو گرافی و ایکس ری پزشکی

کاربرد-ایکس-ری-در-پزشکی

ایکس ری پزشکی برای کمک به پزشکان برای دیدن آنچه در داخل بدن اتفاق می‌افتد استفاده می‌شود. اشعه ایکس از اجسام، از جمله اندام های داخلی، بافت بدن و لباس عبور کرده و تصویری را بر روی فیلم ثبت میکند یا تصویر دیجیتالی را به کامپیوتر ارسال می‌کند. استخوان‌ها در تصاویر اشعه ایکس سفید به نظر می رسند، زیرا اجسام متراکم تر تشعشع بیشتری را جذب می‌کنند. قسمت‌های کمتر متراکم بدن، مانند پوست و ماهیچه‌ها، در تصاویر اشعه ایکس تیره می‌مانند، زیرا تابش از آنها عبور می‌کند. یک عکس اشعه ایکس پزشکی تصویری تولید می‌کند که می‌تواند به یافتن استخوانهای شکسته، تومورها و اشیاء خارجی در بدن کمک کند. اشعه ایکس همچنین در انواع دیگر معاینات و روش ها از جمله سی تی اسکن، ماموگرافی و فلوروسکوپی استفاده می‌شود. ایکس ری پزشکی، x ray دندان و ماموگرافی از مقادیر نسبتاً کمی پرتو استفاده می‌کنند. سی تی اسکن و روش های فلوروسکوپی به دلیل نیاز به تصاویر متعدد و/یا زمان قرار گرفتن طولانی‌تر، منجر به دوزهای پرتوهای بالاتری می‌شود. با این حال، تصویربرداری پزشکی یک تکنیک بسیار قدرتمند و ارزشمند است که می تواند اطلاعات مهم و نجات دهنده ای را ارائه دهد.

ایکس ری دندان

اشعه ایکس دندان تصاویری از دندان های شما از تاج تا ریشه است. آنها به دندانپزشک اجازه می‌دهند داخل و بین دندان های شما را ببیند و وضعیت کلی استخوان‌های فک و صورت شما را بررسی کند. در طول عکسبرداری با اشعه ایکس دندان، تابش از گونه و لثه عبور میکند و با استفاده از فیلم اشعه ایکس ویژه‌ای که بین دندان های شما بسته شده است، تصویری ایجاد می‌کند. برخی از دستگاه های ایکس ری به جای استفاده از فیلم، یک تصویر دیجیتال ایجاد می‌کنند. اشعه ایکس دندان معمولی از مقدار کمی اشعه برای گرفتن عکس استفاده می‌کند. در شرایط خاصی مانند برنامه ریزی برای ارتودنسی یا ایمپلنت دندان ممکن است به تصاویر دقیق‌تری نیاز باشد. در این موارد، ممکن است از توموگرافی کامپیوتری با پرتو مخروطی استفاده شود که منجر به دوزهای بالاتری نسبت به سایر معاینات دندانپزشکی می شود.

ماموگرافی

ماموگرافی یک تصویر اشعه ایکس از بافت پستان است که برای تشخیص سرطان سینه استفاده می‌شود. دو نوع ماموگرافی وجود دارد، غربالگری و تشخیصی. ماموگرافی غربالگری برای بررسی زنان سالم بدون هیچ نشانه ای از بیماری استفاده می‌شود. در ماموگرافی غربالگری از دوزهای بسیار کمی از اشعه ایکس استفاده می‌شود. ماموگرافی تشخیصی زمانی مفید است که برخی از علائم سرطان سینه وجود داشته باشد. ماموگرافی های تشخیصی اغلب شامل بیش از یک عکس ایکس ری هستند. اشعه ایکس از زوایای مختلف مورد نیاز است، بنابراین بیمارانی که ماموگرافی تشخیصی دارند در معرض اشعه بیشتری قرار می‌گیرند. خطر عدم انجام ماموگرافی مورد نیاز بیشتر از خطرات ناشی از تشعشعات است. ماموگرافی ابزاری ارزشمند در تشخیص زودهنگام سرطان سینه است.

سی تی اسکن

اسکن توموگرافی کامپیوتری (همچنین به عنوان سی تی اسکن، یا اسکن توموگرافی محوری کامپیوتری نیز شناخته می شود) روشهای دیگری از ایکس ری پزشکی هستند که نماهای مقطعی و تصاویر سه بعدی از اندام های داخلی بیمار ایجاد می کنند. هنگامی که یک فرد سی تی اسکن می‌کند، بسیاری از اشعه ایکس تقریباً همزمان گرفته می‌شود. سی تی اسکن تصاویر بسیار واضحی از اندام های داخلی ایجاد می‌کند. این تصاویر دقیق به پزشکان کمک می کند تا مشکلات داخل بدن مانند تومورها یا آسیب اندام را تشخیص دهند. سی تی اسکن همچنین می تواند نقشه ای از داخل بیمار را در اختیار جراحان قرار دهد که میتوانند هنگام عمل آن را دنبال کنند. هنگامی که یک فرد سی تی اسکن می‌کند، چندین صد برابر بیشتر از اشعه ایکس معمولی در معرض تابش قرار می گیرد. مانند هر آزمایش پزشکی، اطلاعات مفیدی که از سی تی اسکن به دست می‌آید باید بر خطر قرار گرفتن در معرض تشعشع از آزمایش انجام شده بیشتر باشد. در صورت نیاز، سی تی اسکن یک تکنیک بسیار قدرتمند و ارزشمند است که می تواند اطلاعات مهم و نجات دهنده ای را ارائه دهد.

سی-تی-اسکن

فلوروسکوپی

فلوروسکوپی از x ray برای نشان دادن حرکت در زمان واقعی استفاده می‌کند. این می تواند حرکت یک عضو بدن، مانند ضربان قلب، یا مسیر طی شده توسط یک ابزار پزشکی یا رنگ (ماده کنتراست) را هنگام حرکت در بدن نشان دهد. بر خلاف ایکس ری معمولی، فلوروسکوپی از پرتو اشعه ایکس متناوب و پالسی استفاده می‌کند که از بدن عبور می‌کند. این تصاویر به یک مانیتور فرستاده می‌شود که در آن پزشکان می‌توانند قسمت بدن و حرکت آن را در زمان واقعی مشاهده کنند. مجموع قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ایکس به مدت زمان روش فلوروسکوپی و تعداد دفعات استفاده از پرتو اشعه ایکس بستگی دارد. فلوروسکوپی در بسیاری از انواع معاینات و روش ها استفاده می شود، از جمله:

  • مشاهده حرکت مواد از طریق معده و روده
  • هدایت قرار دادن کاتر در حین جراحی قلب
  • تجسم جریان خون به اندام ها
  • کمک به پزشکان برای تنظیم صحیح استخوان‌های شکسته

 

کاری که شما باید در استفاده از ایکس ری پزشکی انجام دهید؟

  • از پزشک خود بپرسید که چگونه ایکس ری به شما کمک می‌کند. چگونه اشعه ایکس، سی تی اسکن، یا روش فلوروسکوپی به کشف مشکل یا تعیین درمان کمک می‌کند؟ بپرسید که آیا آزمایش دیگری وجود دارد که ممکن است از تشعشع کمتر استفاده کند یا نه.
  • از انجام اشعه ایکس مورد نیاز خودداری نکنید. اگر ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما توضیح می‌دهد که چرا از نظر پزشکی نیاز به عکس برداری با اشعه ایکس است، از انجام آزمایش خودداری نکنید. خطر عدم نیاز به اشعه ایکس بیشتر از خطر اشعه است.
  • اصرار به عکس برداری با اشعه ایکس نداشته باشید. اگر پزشک به شما گفت که نیازی به ایکس ری نیست، آن را درخواست نکنید.
  • اگر باردار هستید یا ممکن است باردار باشید به تکنسین x-ray بگویید. این به پزشک یا تکنسین اجازه میدهد تا اقداماتی را برای محدود کردن تشعشعات به جنین انجام دهد.
  • بپرسید که آیا می توان از یک سپر محافظ استفاده کرد. اگر شما یا فرزندانتان در حال عکسبرداری با اشعه ایکس هستید، بپرسید که آیا پیش بند سربی یا محافظ دیگری مناسب است یا خیر.
  • از دندانپزشک خود در مورد نوع فیلم xray مورد استفاده سوال کنید. بپرسید که آیا دندانپزشک شما از فیلم با سرعت E یا F سریعتر برای اشعه ایکس استفاده میکند یا خیر. هزینه آن تقریباً به اندازه فیلم معمولی سرعت D است و تصاویری با کیفیت مشابه با دوز تشعشع کمتر ارائه می‌دهد. در حال حاضر بسیاری از دندانپزشکان از تصویربرداری دیجیتال با اشعه ایکس به جای فیلم استفاده می کنند، که تا زمانی که عکس برداری مجدد به حداقل برسد، دوز تابش را کاهش می دهد.
  • سوابق عکسبرداری ایکس ری خود را بدانید. فهرستی از سوابق تصویربرداری خود، از جمله اشعه ایکس دندان، نگه دارید. هنگام عکسبرداری با اشعه ایکس، کارت را با تاریخ و نوع معاینه، پزشک معرف و نام و آدرس محل نگهداری تصاویر پر کنید. حفظ و رجوع به این اطلاعات م تواند به شما کمک کند تا از عکسبرداری غیر ضروری اشعه ایکس جلوگیری کنید. برای همه اعضای خانواده خود یک کارت سابقه داشته باشید.

منبع : ‌https://www.epa.gov/radtown/radiation-and-medical-x-rays

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا