آیا امکان دور زدن راکت بازرسی موبایل یاب وجود دارد؟

سخت‌تر شدن رقابت در آزمون کنکور برای ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته تحصیلی مورد نظر، برخی از داوطلبان کنکور را وسوسه می‌کند که از روشهای غیر قانونی سوالات را به داخل جلسه آزمون برده و یا از طریق ابزار پیشرفته الکترونیکی نظیر موبایل، هندزفری، ساعت هوشمند و …سعی در تقلب و بدست آوردن نمرات خوب دارند. برای جلوگیری از ورود این وسایل به سالن امتحانات از تجهیزات الکترونیکی مانند راکت بازرسی بدنی استفاده می‌شود که به راحتی می‌تواند انواع گوشی را اسکن کند.
از این رو بعضی از داوطلبان به فکر دور زدن دستگاه گوشی یاب و راکت بازرسی بدنی کنکور هستند. بیایید بررسی کنیم که آیا این موضوع امکان دارد یا نه !

 

آیا امکان دور زدن راکت بازرسی بدنی از طریق خاموش کردن موبایل وجود دارد ؟

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که با خاموش کردن گوشی موبایل، دیگر امکان تشخیص آن توسط راکت بازرسی وجود ندارد. اشتباه نکنید، این دستگاه‌ها فلزیاب هستند و با امواج رادیویی کاری ندارند. بنابراین هیچ تفاوتی ندارد که گوشی روشن باشد و یا خاموش. چرا که در هر صورت آن را شناسایی کرده و نمی‌توان از این روش گوشی تلفن را به داخل جلسه آزمون کنکور و یا مدرسه وارد کرد.

راهکارهای دیگری که داوطلبان برای دور زدن دستگاه گوشی یاب استفاده می‌کنند

علاوه بر خاموش کردن گوشی، برخی داوطلبان کنکور برای عدم تشخیص گوشی یا سایر تجهیزات مانند ساعت هوشمند استفاه می‌کنند از روش‌های دیگری هم استفاده می‌کنند. برخی از این روشها عبارتند از :

  • قرار دادن گوشی در ته کفش
  • قرار دادن داخل فویل آلومینیوم یا هر عایق دیگر
  • ….

این دو روش و سایر روش‌ها هم کارساز نیست و اگر از دستگاه با کیفیتی استفاده شود و شخص مراقب به درستی از دستگاه بازرسی استفاده نماید، یعنی دستگاه را به تمام نقاط بدن نزدیک کند، می‌تواند به راحتی انواع لوازم تقلب در امتحانات را که در بخش بالا معرفی کردیم، تشخیص دهد.

اگر تنها یک مراقب برای بازرسی در نظر گرفته شده باشد، شخص مورد نظر به مرور زمان و با توجه به تعداد زیاد داوطلبان خسته شود و باقی نفرات را به خوبی بازرسی نکند. در این صورت احتمال شناسایی نکردن ابزار تقلب مانند موبایل وجود دارد.

بنابراین به حوزه‌های امتحانی توصیه می‌شود حتما از نیروی انسانی جوان و با انرژی و به تعداد مورد نیاز و همچنین از دستگاه‌های بازرسی باکیفیت جهت بازرسی بدنی استفاده نمایند.

راکت های  فلزیاب دارای درجه حساسیت متفاوت برای شناسایی انواع فلزات در اندازه‌های مختلف هستند. هرچه درجه حساسیت بیشتر باشد، قطعات فلزی ریزتر قابل تشخیص خواهند بود. توجه داشته باشید که برای تشخیص تجهیزاتی مانند موبایل، نیاز به درجه حساسیت بالا نیست و دستگاه‌های با حساسیت کم هم، به راحتی آن را شناسایی می‌کنند.

 

همانطور که گفتیم این تجهیزات بر اساس شناسایی فلزات کار می‌کنند و تقریباً هیچ راهی برای دور زدن راکت بازرسی بدنی وجود ندارد. مگر اینکه نگهبان یا مأمور بازرسی، به طور صحیح از این دستگاه استفاده نکند. به طور مثال ممکن است راکت را با فاصله بسیار زیاد از بدن فرد نگه دارد و یا بعضی از نقاط بدن را اصلاً بازرسی نکند. در غیر اینصورت روشی برای دور زدن وجود ندارد.

برخی به اشتباه فکر می‌کنند که این تجهیزات بر اساس ردیابی فرکانس رادیویی کار کرده و با خاموش کردن گوشی می‌توان دستگاه بازرسی را فریب داد. این دیدگاه اشتباه است. چرا که روش تشخیص بر اساس شناسایی فلزات است نه فرکانس رادیوی و با هیچ عایق و پوششی نمی‌توان موبایل و گوشی را از دید راکت موبایل یاب مخفی کرد.

 

آیا استثنایی برای دور زدن وجود دارد ؟

فلزاتی مانند فولاد ضد زنگ که رسانایی الکترونیکی ضعیفی دارند، به سختی توسط راکت‌های فلزیاب شناسایی می‌شوند. این فلزات نفوذپذیری مغناطیسی بسیار پائینی دارند و سیگنال قوی تولید نمی‌کنند. در ضمن این دستگاه‌ها نمی‌توانند، اشیائی مانند الماس، استخوان، مجسمه سنگی، مروارید و سنگ قیمتی را شناسایی کنند.

موبایل یاب‌ها از دو روش برای تشخیص سوژه استفاده می‌کنند:

  • بعضی از دستگاه‌ها به صورت فرکانس یاب عمل کرده و امواج رادیویی موبایل را تشخیص می‌دهند که با خاموش کردن گوشی و پوشاندن آن با عایق‌هایی مانند فویل آلومینیوم، شاید بتوان آن را از دید فرکانس یاب موبایل مخفی کرد.
  •  راکت های بازرسی جدید، همگی فلزات را شناسایی می‌کند و از آنجا که بخش عمده‌ای از قطعات گوشی موبایل را فلزات تشکیل می‌دهند، به راحتی آن را می‌شناسند و هیچ راهی برای دور زدن آن وجود ندارد.

راکت موبایل یاب یا عامل بازدارنده از ورود گوشی به داخل مدرسه یا جلسه امتحان است

البته در استفاده از این تجهیزات در مدرسه ممکن است چالش‌هایی هم بوجود آید. به طور مثال برخی از دانش آموزان در صدد فریب و دور زدن دستگاه و ورود گوشی به مدرسه هستند. مورد دیگر اسکن مواردی زیپ شلوار و کاپشن، دکمه فلزی لباس و مانتو، خط کش فلزی، زیپ کیف یا کوله پشتی دانش آموزان و … نیز نوعی فلز هستند و توسط دستگاه به عنوان فلزتشخیص داده شده و موجب ایجاد آلارم می‌شوند.

برای رفع این مشکل به دو نکته مهم توجه داشته باشید :

  • اگر راکت فلزیابی که استفاده می‌کنید،‌ قوی بوده و از کیفیت بالایی برخوردار باشد، با افزایش فاصله بازسی  می‌توان مشکل را حل کرد. به این صورت که راکت موبایل یاب را از فاصله بیشتر (8 الی 12 سانتی متر) از بدن یا لوازم همراه دانش آموزان بگیرید.در این صورت راکت موارد کوچکی مانند دکمه، زیپ و سگک را اسکن نمی‌کند، اما اشیاء فلزی بزرگی مانند موبایل به راحتی شناسایی می‌شود. البته به شرطی که دستگاه شما قوی باشد.
  • مأمور بازرسی به مرور زمان قلق استفاده از این دستگاه گوشی یاب را بدست می‌آورد، با چند بار استفاده از این دستگاه، مأمور بازرسی به مرور متوجه می‌شود که راکت را از چه فاصله‌ای از بدن دانش آموز یا وسایل همراه او بگیرد تا موبایل را تشخیص داده و موارد کم اهمیتی را که گفتیم، نادیده بگیرد.

 

آیا یک راکت فلزیاب، گوشی شما را پیدا خواهد کرد؟

بله، یک فلزیاب می تواند گوشی را پیدا کند اگر فلزی باشد.

اگر تلفن خود را گم کردید و فکر می کنید ممکن است در یک منطقه خاص باشد، یک فلزیاب می تواند به شما کمک کند آن را پیدا کنید. این به این دلیل است که اکثر تلفن ها حداقل تا حدی از فلز ساخته شده اند و یک فلزیاب می تواند اجسام فلزی را تشخیص دهد. با این حال، چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشت.

اولاً، اگر تلفن شما در حالت بی صدا یا لرزش است، ممکن است نتوانید صدای زنگ آن را بشنوید، حتی اگر نزدیک باشد. دوم، اگر تلفن در اعماق زمین دفن شده باشد، ممکن است فلزیاب آن را بگیرد. در نهایت، اگر گوشی کاملاً از فلز ساخته نشده باشد (مثلاً اگر بدنه پلاستیکی داشته باشد)، ممکن است فلزیاب به هیچ وجه نتواند آن را تشخیص دهد.

 

کلام آخر

به طور کلی هیچ راهکاری برای دور زدن راکت بازرسی کنکور یا موبایل یاب وجود ندارد و توصیه هم نمی‌شود که از چنین روش‌های غیر قانونی در امتحانات و مدارس استفاده کنید. چرا که این کارها علاوه بر غیر اخلاقی بودن، از نظر قانون نیز تخلف محسوب شده و ممکن است با مجازات و محرومیت‌های جدید همراه باشد. بهترین راه برای موفقیت در آزمون کنکور، تلاش، مطالعه و آماده سازی علمی است.

این مطلب توسط بخش تولید محتوای سایت zoomfing تهیه و منتشر شده است.

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. اگه گوشی موبایل را ته کفش قرار بدیم باز با راکت های گوشی یاب پیدا میشه ؟ امتحانات نزدیکه خواهشا یک کمکی بکنیدگوشی را با خودم ببرم سر جلسه امتحان اصلا درس نخوندم. هرچی فکر میکنم چیزی برای دور زدن این دستگاهها به ذهنم نمیرسه .

    1. متاسفانه هیچ راهی برای دور زدن راکت موبایل یاب وجود نداره. مگر اینکه از راکتهای ضعیف و متفرقه استفاده بشه یا شخصی که بازرسی میکنه به صورت درست عمل تفتیش بدنی را درست انجام نده.

  2. وقت امتحانات رسید به دادم برسید چه کار کنم دستگاه گوشی یاب گوشی مو پیدا نکنه؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا