جمر چیست و چگونه کار می‌کند؟

پارازیت های سیگنال فقط در فیلم ها یافت نمی شوند! آنها را می توان در زندگی واقعی نیز استفاده کرد. پس آنها چه هستند؟ و چگونه می توانید از حمله جمر سیگنال جلوگیری کنید؟

احتمالاً درباره پارازیت سیگنال در فیلم های جاسوسی یا زمانی که دولت‌ها از آنها برای سانسور رسانه ها استفاده می کنند شنیده اید. اما پارازیت همچنین می تواند حمله‌ای از سوی یک همسایه یا هکر باشد. علاوه بر این برای مختلف کردن امواج در اماکنی مانند آزمون کنکور نیز می‌توان از دستگاه جمر استفاده کرد.

نحوه عملکرد جمر یا پارازیت سیگنال آن را برای اهداف بسیار ایزوله می‌کند، به این معنی که اینترنت یا حتی سرویس تلفن معمولی اهداف قطع می‌شود. دفاع در برابر حمله نیز دشوار است. با این وجود، اگر متوجه شدید که هدف پارازیت سیگنال هستید، چندین کار وجود دارد که می توانید انجام دهید.

از آنجایی که بحث شناسایی یا از کار انداختن انواع تجهیزاتی مانند موبایل، هندزفری و … در مدارس یا آزمون کنکور زیاد مورد توجه قرار می‌گیرد. دستگاه جمر نیز می‌تواند بعنوان یک دستگاه تقلب یاب کنکور یا مختلف کننده امواج به کار رود.

جمر چیست؟

اصطلاح جمر از Signal Jamming به معنی ایجاد پارازیت روی سیگنال  و امواج است. پارازیت سیگنال عمل قطع ارتباط بین دستگاه و نقطه دسترسی آن در یک اتصال بی سیم است. این امر باعث می‌شود پارازیت سیگنال نوعی حمله انکار سرویس (DoS) باشد، زیرا دستگاه‌های موجود در آن منطقه نمی‌توانند به اینترنت دسترسی داشته باشند در حالی که پارازیت فعال است.

استفاده از پارازیت سیگنال از دلایل حفظ حریم خصوصی (زمانی که شخص یا شرکتی بخواهد از استفاده از دستگاه های دارای اینترنت در محوطه خاصی جلوگیری کند) تا سانسور و حملات سایبری را شامل می‌شود.

کاربرد-جمر

از این دستگاه در اماکن مختلفی می‌توان استفاده کرد، از جمله مهمترین کاربردهای دستگاه جمر عبارتند از :

  • ایجاد نویز و پارازیت بر روی شبکه‌های ماهواره‌ای و تلفن همراه توسط دولت‌ها
  • سیمنار و کنفرانس‌های مهم
  • مناطق امنیتی و نظامی
  • مدارس و آزمون کنکور
  • جلسات مهم شرکت‌ها
  • مناطق خاصی از بیمارستان
  • کتابخانه
  • اماکن مذهبی و زیارتی
  • جایگاه‌های پمپ گاز و پمب بنزین

دستگاه جمر چگونه کار می‌کند؟

دستگاه های موجود در یک شبکه بی‌سیم با استفاده از بسته های داده در یک فرکانس خاص اطلاعات را ارسال و دریافت می کنند. جمر یا پارازیت سیگنال شامل استفاده از یک مسدود کننده برای ارسال “نویز” است که باند فرکانسی را که دستگاه های بی سیم در آن کار می کنند، مختل می‌کند.

یک دستگاه مسدود کننده سیگنال می‌تواند یک دستگاه دستی و قابل حمل باشد که از ارتباطات بی سیم در شعاع 15 متری جلوگیری می‌کند. دستگاه های جمر قابل حمل را می‌توان خریداری کرد یا خود ساخت. این تجهیزات نسبتا ارزان هستند، ارتباطات را در فرکانس های خاص مختل می‌کنند و بیشتر برای حفظ حریم خصوصی و دلایل امنیتی استفاده می شوند.

برعکس، جمر های ثابت برای نصب در یک ساختمان یا نصب روی یک سکو ساخته می‌شوند. پارازیت‌های ثابت می‌توانند ناحیه وسیع‌تری را تحت تأثیر قرار دهند و ارتباطات بی‌سیم را در طیف وسیعی از فرکانس‌ها، از جمله مسدود کردن پهپادها، مختل کنند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که پارازیت‌های ثابت گران‌تر، انرژی‌زاتر و در نتیجه برای اهداف سازمانی مناسب‌تر شوند.

دستگاه-جمر-چگونه-کار-میکند

آیا استفاده از دستگاه جمر قانونی است ؟

خیر. داشتن و استفاده فردی از مسدودکننده‌های سیگنال مانند دستگاه جمر غیر قانونی استاست. این قانون افراد، مشاغل و حتی مجریان قانون را از استفاده از مسدودکننده‌ها منع می‌کند. البته سازمان‌ها و ادارت خاص مجاز هستند، اما ابتدا باید تأییدیه قضایی را دریافت کنند.

دلیل اصلی این ممنوعیت این است که پارازیت سیگنال می تواند امنیت عمومی را بدون در نظر گرفتن قصد به خطر بیندازد. علاوه بر ارتباطات شخصی، جمر نیز می‌تواند در خدمات اضطراری اختلال ایجاد کند.

طبق قانون ارتباطات، دستکاری در ارتباطات بی سیم یک تخلف محسوب می‌شود. هر کسی که یک سیگنال پارازیت را بفروشد، بخرد یا استفاده کند، با مسئولیت های کیفری و مدنی مواجه است. اما تهدید به مجازات هرگز مجرمان سایبری را متوقف نکرده است، اینطور است؟ البته فروش دستگاه جمر به ادارات دولتی و سازمان‌هایی که مجوز دارند، منع قانونی ندارد.

 

انواع دستگاه جمر

به طور کلی دستگاه های مسدود کننده امواج یا جمر به دو دسته تقسیم می‌شوند :

1- جمر موبایل

این نوع جمر در اماکنی مانند سالنهای کنفرانس و سمینا، مدارس، دانشگاه‌ها، آزمون کنکور، سازمان‌ها و ادارات و … استفاده می‌شود. بیشتر بعنوان مختل کننده امواج تلفن همراه شناخته شده و با عنوان جمر موبایل شناخته می‌شود. برد این دستگاه‌ها محدود است و معمولاً‌ در فضای سربسته و در محدوده 15 الی 20 متر جواب می‌دهد. البته امکان ساخت و تولید دستگاههای با توان بالا و برد بیشتر نیز فراهم است، اما نیاز به کسب مجوز از مراجع ذیصلاح دارد.

2- جمر نظامی

همین طور که از نامش پیداست برای کاربردهای نظامی استفاده می‌شود. به طور مثال از آن برای مسدود کردن امواج بیسیم و مختل کردن رادار پهباد و همچنین بمب استفاده کرد. بنابراین یک دستگاه بسیار ضروری در جنگ الکترونیک به شما می‌رود. این دستگاه معمولاً‌ در فضای باز و با برد بالا کار می‌کنند، بنابراین باید مقاومت خوبی در برابر دما و رطوبت بالای محیط داشته باشند.

یک مثال دیگر از کاربرد جمر نظامی، اختلال ارتباط بین گیرنده هواپیما ها ی بدون سرنشین و پهپادهای نظامی دشمن با فرستنده (مرکز کنترل) آنهاست.

در برابر پارازیت سیگنال چه کاری می توانید انجام دهید؟

اکثر مردم نمی‌دانند که اتصال آنها قطع شده است زیرا همه چیز خوب به نظر می‌رسد. تلفن‌های همراه گیرنده خواهند داشت و روتر نشان می‌دهد که کاملاً کار می کند. مشکل این است که یک مسدود کننده انتقال بی سیم بین دستگاه ها و نقاط دسترسی آنها را مختل می‌کند. بنابراین، در این مورد چه کاری می توانید انجام دهید؟

مکان خود را تغییر دهید

احتمال این وجود دارد که مسدود کننده سیگنال یکی با شعاع پارازیت 5 تا 15 متری باشد. بنابراین، اگر می توانید از جایی که هستید حرکت کنید. به این ترتیب حتی می توانید از افراد دیگر استعلام بگیرید و از فعال بودن اتصال اینترنتی آنها بپرسید.

فرکانس وای فای خود را تغییر دهید

دستورالعمل هایی در مورد نحوه تغییر فرکانس پخش روتر خود را در دفترچه راهنمای دستگاه خواهید دید. اما به احتمال زیاد این کتابچه راهنمای کاربر را مدت ها پیش دور انداخته اید. در این صورت، باید وارد داشبورد مدیریت روتر خود شوید و تنظیمات Wi-Fi را بررسی کنید.

دو باند فرکانسی مورد استفاده برای اتصالات بی سیم 2.4 گیگاهرتز و 5.0 گیگاهرتز هستند که اکثر دستگاه های مدرن از هر دو باند پشتیبانی می کنند. اکثر دستگاه های جمر کار بر روی باند 2.4 گیگاهرتز را مختل می‌کنند. تغییر فرکانس وای فای به 5.0 گیگاهرتز به شما کمک می‌کند.

با این حال، یک مشکل وجود دارد: باند 5.0 گیگاهرتز از سرعت های بالاتر پشتیبانی می‌کند اما برد کوتاه تری دارد. شما باید به روتر نزدیک‌تر باشید زیرا سیگنال نمی‌تواند به راحتی به اجسام جامد مانند دیوارها نفوذ کند. اگرچه در جلوگیری از حمله DoS موثر است، اما محدودیت برد تغییر فرکانس Wi-Fi را به یک اقدام موقت تبدیل می‌کند.

کانال فرکانس وای فای خود را تغییر دهید

این اندازه گیری در مقایسه با تغییر فرکانس وای فای شما به طور کامل فاصله زیادی دارد. با این حال، ارزش امتحان کردن را دارد، به خصوص اگر دستگاه شما از فرکانس های بالاتر پشتیبانی نمی‌کند.

دستگاه‌هایی که با فرکانس 2.4 گیگاهرتز پخش می‌شوند، 11 تا 13 کانال دارند که هر کدام حدود 5 مگاهرتز از هم فاصله دارند. از سوی دیگر، فرکانس 5.0 گیگاهرتز دارای 25 کانال است که هر کدام با حداقل 20 مگاهرتز و حداکثر 160 مگاهرتز از هم جدا شده‌اند.

تعویض کانال کار دشواری است، به خصوص در فرکانس 2.4 گیگاهرتز. شما می‌خواهید از تداخل کانال های همپوشانی جلوگیری کنید. عرض کانال کوچک در فرکانس 2.4 گیگاهرتز تداخل کانال های همپوشانی را بسیار محتمل می‌کند. برعکس، پهنای کانال بیشتر در فرکانس 5.0 گیگاهرتز به این معنی است که احتمال این مشکل کمتر است.

دستگاه جمر را پیدا و از کار بیندازید

یافتن مختل کننده سیگنال یا دستگاه جمر یکی دیگر از گزینه های قابل اجرا در زمانی است که سایر راهکارها شکست خورده باشند. با این حال، هنوز هم راه دور است، به خصوص به این دلیل که مخفی کردن یک سیگنال مختل کننده بسیار آسان است.

با این حال، یافتن و حذف مسدود کننده ارزش امتحان کردن را دارد زیرا می‌دانید که فقط باید در شعاع 15 متری جستجو کنید. مهاجم به احتمال زیاد در مجاورت شما خواهد بود و می‌توانید به دنبال دستگاهی شبیه رادیو با آنتن به اطراف بگردید. برای مثال، اگر مختل کننده در یک کوله پشتی یا در آپارتمان همسایه باشد، شانس شما کاهش می‌یابد، زیرا نمی‌توانید ملک خصوصی را بدون تجاوز به آن جستجو کنید.

در همین حال، شانس شما برای پیدا کردن یک پارازیت ثابت با دامنه وسیع‌تر بسیار کمتر است. با این حال، بعید است که یک مهاجم از چنین پارازیت‌هایی استفاده کند، زیرا بر افراد بیشتری و زیرساخت‌های عمومی تأثیر می‌گذارد و در نتیجه توجه ناخواسته مجریان قانون را به خود جلب می‌کند.

با ارائه دهنده خدمات خود تماس بگیرید

عدم دسترسی شما به اینترنت ممکن است به دلیل مشکل در ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) شما باشد. ISP شما ممکن است سرویس شما را به دلیل صورتحساب های پرداخت نشده قطع کرده باشد یا شرایط خدمات آن را نقض کرده باشد. ISP شما همچنین ممکن است به دلیل ارتقاء، تجهیزات معیوب یا آب و هوای بد، از کار افتاده باشد. باید با ISP خود تماس بگیرید تا تأیید کنید که سرویس شما هنوز فعال است.

منبع مقاله :

https://www.makeuseof.com/what-is-signal-jamming

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا