سیگنال یاب چیست و چگونه کار میکند؟

فرکانس یاب یک دستگاه ردیاب امواج رادیویی است که معمولاً برای شناسایی و تشخیص تجهیزات بیسیم مخفی شده در اتاق، اتومبیل و سایر اماکن به کار می‌رود. به این دستگاه، سیگنال یاب یا آشکار ساز نیز گفته می‌شود. به دلیل اینکه در ایام امتحانات از این تجهیزات برای شناسایی موبایل همراه داوطلبان می‌شود استفاده کرد، به آن سیگنال یاب موبایل یا فرکانس یاب کنکور نیز گفته می‌شود.

توجه داشته باشید دستگاه سیگنال یاب موبایل با راکت موبایل یاب مدارس تفاوت دارد. همانطور که گفتیم فرکانس یاب، امواج و سیگنال رادیویی موبایل و سایز تجهیزات بی‌سیم را شناسایی می‌کند، اما راکت بازرسی یک دستگاه فلزیاب است و گوشی تلفن همراه را به علت فلزات موجود در آن تشخیص می‌دهد.

کار با دستگاه سیگنال یاب موبایل بسیار ساده و آسان است. اگر دستگاه روشن باشد و با آن در محوطه مورد نظر حرکت کنید، به محض نزدیک شدن به سوژه مورد نظر (موبایل یا هر وسیله بی‌سیم دیگر)، دستگاه شروع به بوق زدن می‌کند(ددد…). هر چه به سوژه مورد نظر نزدیک تر شوید، این بوق‌ها تندتر به صدا در می‌آید.

گاهی اوقات افرادی که با اطلاعات حساس سروکار دارند، نگران این هستند که ممکن است کسی حرکات آنها را زیر نظر داشته باشد یا به مکالمات محرمانه آنها گوش دهد. حتی در زندگی روزمره، مردم گهگاه نگرانی هایی در مورد جاسوسی دارند، به خصوص اگر درگیر یک دعوای قضایی یا موقعیت‌های بحث دیگری با شخص دیگری باشند که در آن صلاحدید مهم است. در کسب و کار خود، ممکن است نگران باشید که رقبا به جلسات محرمانه شما گوش دهند، از توسعه محصول شما جاسوسی کنند، یا ارتباطات داخلی را که در مورد اسرار تجاری بحث می‌کند، ردیابی نمایند.

شاید کسی داخل اتومبیل شما ردیاب gps کار گذاشته باشد تا مسیر حرکت شما را ردیابی کند.

در بعضی از کنفرانس‌ها و سمینارها نیز ممکن است بخواهید از ورود تجهیزات بی‌سیم مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت، دوربین‌های بیسیم و … جلوگیری کنید.

راه‌های مختلفی وجود دارد که ممکن است شخصی به‌طور مخفیانه به اطلاعات شخصی یا کسب‌وکار دیگری دسترسی داشته باشد، از جمله:

  • نظارت بر مکان یک وسیله نقلیه با استفاده از دستگاه ردیابی GPS
  • قرار دادن یک ابزار صوتی برای گوش دادن به مکالمات خصوصی
  • راه اندازی یک دستگاه باگ داده برای سرقت فایل های خصوصی

اگر شما یا شرکت‌تان به یکی از این روش‌ها زیر تحت نظر گرفته می‌شوید، می‌توانید از یک دستگاه تشخیص برای کشف امواج رادیویی استفاده کنید. این اغلب با استفاده از یک آشکارساز RF (فرکانس رادیویی) انجام می‌شود که انتقال سیگنال RF را شناسایی می‌کند. هنگام انتخاب دستگاه خود، اولین چیزی که باید بدانید این است که دستگاه های مختلف در کدام طیف RF قرار می‌گیرند تا موثرترین آشکارساز را برای نیازهای خود تعیین کنید.

 

خرید دستگاه سیگنال یاب

 

فرکانس رادیویی چیست؟

فرکانس رادیویی یا RF به فرکانس های امواج الکترومغناطیسی اطلاق می‌شود که در محدوده ای از حدود 3 کیلوهرتز تا 300 گیگاهرتز قرار دارند. اینها فرکانس هایی هستند که برای اکثر انتقال های ارتباطی از طریق تجهیزات مختلف بی‌سیم استفاده می‌شوند.

کاربرد دستگاه فرکانس یاب

همانطور که گفتیم از دستگاه فرکانس یاب کنکور می‌توان برای شناسایی و تشخیص موبایل، ساعت هوشمند، هندفری بی‌سیم و جلوگیری از استفاده آنها در جلسه امتحان  استفاده کرد.

علاوه بر این دستگاه سیگنال یاب کاربردهای بسیاری دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. خانه شخصی : ردیابی تجهیزات مخفی شده در منزل از جمله دستگاه شنود، دوربین مخفی و …

2. هتل :  جلوگیری از عکاسی یا استراق سمع مخفیانه در هتل‌ها با شناسایی تجهیزات جاسوسی مخفی شده

3. رختکن یا دستشویی : برای اینکه از حریم خصوصی خود به خوبی محافظت کنید، از آشکارساز یا فرکانس یاب برای اسکن دوربین های احتمالی که بصورت مخفی کار گذاشته شده است، استفاده کنید.

4. کنفرانس یا جلسات تجاری : برای جلوگیری از افشای اطلاعات محرمانه کاری، قبل یا در جریان جلسه، اتاق جلسه را با فرکانس یاب اسکن کنید.

5. وسایل نقلیه (خودرو) :  شناسایی ردیاب GPS، گوشی، دستگاه شنود، دوربین و … جاسازی شده داخل خوردو.

6. در هر جا یا هر زمان اگر نسبت به محیط اطراف احساس بی اعتمادی می‌کنید، از آشکارساز یا سیگنال یاب استفاده کنید تا از هر گونه گوش کنجکاو احتمالی یا چشم های بدبین در امان باشید.

7. این تجهیزات از شما و اعضای خانواده‌تان در برابر تشعشعات الکترومغناطیسی بیش از حد محافظت می‌کند. فرکانس یاب به شما خواهد گفت که چقدر باید از دستگاه های الکترومغناطیسی کار فاصله بگیرید.

فرکانس یاب ها کاربردهای مختلف و متنوعی دارند

توجه : فرکانس یاب‌ها فقط برای شناسایی تجهیزات الکترونیکی دارای امواج رادیویی (بی‌سیم) مورد استفاده قرار می‌گیرند و نمی‌توانند تجهیزات الکترونیکی بدون امواج رادیویی که با سیم هستند را شناسایی کنند.

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. سیگنال یاب ها به جز موبایل میتونند هندزفری و ساعت هوشمند و سایر لوازمی که دانش آموزان برای تقلب میارند سر جلسه امتحان را پیدا کنند؟

  2. من برای پیدا کردن موبایل از این دستگاه ها خریدم اما خیلی کارایی نداره. حتما باید گوشی زنگ بخوره یا وای فای و اینترنتش روشن باشه تا پیداش کنه اما در حالت معمولی باید دستگاه را بهش بچسبونی تا بوق بزنه

  3. به نظر من این سیگنال یاب ها بدرد پیدا کردن وسایلی مانند موبایل نمی خورن به خصوص اگه موبایل خاموش یا در حالت سایلنت باشه و هیچ فرکانسی رد و بدل نکنه فقط درصورتی که گوشی زنگ بخوره یا از اینترنت استفاده کنه شاید با این دستگاه ردیابی شه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا