دستگاه ایکس ری خودرویی چیست و چه مزایایی دارد؟

سیستم های بازرسی خودرو با اشعه ایکس دستگاههایی هستند که می توانند مواد غیرقانونی را شناسایی کنند. دستگاه ایکس ری خودرویی میتواند فضای داخلی خودروهای سواری، وانت، وانت های کوچک را جستجو، اسکن و مشاهده کند. سیستم تصویربرداری خودرو با اشعه ایکس شامل سیستم های شناسایی خارجی، مواد ممنوعه، سلاح های انفجاری و غیره است.

اسکنرهای خودرویی یک نوع از دستگاه xray هستند که با استفاده از تابش پرتوهای X به راحتی انواع وسایل نقلیه کوچک و بزرگ را اسکن کرده و محتویات و اشیاء پنهان شده در قسمتهای مختلف آن را نشان می‌دهند. این تجهیزات در ابعاد و سایزهای مختلف تولید می‌شوند.

دستگاه های ایکس ری خودرویی معمولاً‌ به دو گروه اسکنر مخصوص خودروهای سبک و کوچک مانند سواری و وانت، و اسکنر مخصوص خودروهای بزرگ و سنگین مانند کامیونت‌ها تقسیم می‌شوند.

دستگاه-ایکس-ری-خودرویی

بعضی از ویژگیهای دستگاه ایکس ری خودرویی

– این تجهیزات معمولاً با ارتفاع 2.7 و عرض  2.6 متر تولید می‌شوند.

-با استفاده از اسکنرهای ایکس ری خودرویی میتوان انواع کالاهای ممنوعه،‌مواد منفجره، سلاح، مواد مخدر، افراد و حیوانات پنهان شده در وسیله نقلیه را شناسایی کرد.

– سرعت اسکن این تجهیزات در حدود 180 خودرو در ساعت است. هر اپراتور معمولاً میتواند در عرض 20 ثانیه تصویر هر خودرو را بررسی نماید.

-جهت تابش پرتوهای X در دستگاه ایکس ری خودرویی از بالا به سمت پائین است. با تابش اشعه ایکس، تصویر مشخصی از بخشهای مختلف وسیله نقلیه مانند مخزن سوخت، فضای داخلی، چرخها، باتری و … ایجاد شده و بر روی مانیتور قابل مشاهده است.

 

مزایای استفاده دستگاه ایکس ری خودرویی

در طول چند دهه گذشته، موارد فزاینده ای از مسائل مربوط به امنیت در فرودگاه ها، مرزها و سایر اماکن در مقیاس بزرگ وجود داشته است. این اتفاقات امنیت افراد را به خطر انداخته و رنج زیادی را به بار آورده است.

بنابراین، به منظور مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و قاچاق کالا، از بازرسی اشعه ایکس برای اسکن وسایل نقلیه و افراد استفاده می شود. حوادث مربوط به مسائل امنیتی اغلب در وسایل نقلیه یافت می‌شود. به همین دلیل است که امروزه استفاده از دستگاه ایکس ری خودرویی به طور فزاینده ای ترجیح داده میشود.

استفاده از اسکنرهای ایکس ری خودرو مزایای متعددی را ارائه می دهند که کل فرآیند بازرسی اشعه ایکس را کارآمد و بدون نقص می‌کند. از مهمترین مزایای دستگاه های ایکس ری خودرویی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1. افزایش سرعت بازرسی

اسکنرهای ایکس ری خودرو دارای قابلیت غربالگری سریع هستند و میتوانند در عرض چند دقیقه بازرسی را انجام دهند. با استفاده از اشعه ایکس نافذ و فناوری پیشرفته تشخیص مواد، زمان بازرسی محموله و وسیله نقلیه بسیار کاهش می یابد.

فناوری بازرسی با سرعت بالا، شناسایی مواد و فلزات آلی و غیر آلی را تضمین کرده و به جلوگیری از خطرات کمک می کند. سرعت افزایش یافته اسکن، دستگاه ایکس ری خودرویی را قادر می سازد تا عیب یابی چندین خودرو، کامیون و سایر وسایل نقلیه بارگیری شده را انجام دهد.

به همین دلیل است که این تجهیزات یک راهکار ایده آل برای راه اندازی سیستم های امنیتی پیچیده در فرودگاه ها، اسکله های بارگیری و سایر اماکن هستند.

2. تضمین ایمنی

قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ایکس یکی از نگرانیهای بهداشتی اولیه است که با هر نوع دستگاه بازرسی ایکس ری مرتبط است. به طور مشابه، اسکنرهای وسایل نقلیه نیز به دلیل انتشار تشعشعات نافذ برای مشاهده خطرات احتمالی از طریق وسایل نقلیه شناخته شده‌اند.

آنها سیستمهای پس پراکندگی ندارند. با این حال، لازم به ذکر است که متوسط قرار گرفتن در معرض تشعشع در هر اسکن برای سرنشین خودرویی که از اسکنرهای خودرو عبور می کند حداکثر در هر غربالگری حدود 0.05 میکروسیورت خواهد بود و حتی ممکن است به دلیل غربالگری با سرعت بالا به 0.002 میکروسیورت نزدیک تر باشد.

طبق شواهد علمی، دوزهای انتشار تشعشع از اسکنرهای وسایل نقلیه بسیار کمتر از سطح ایجاد سرطان و سایر نگرانی های بهداشتی ناشی از قرار گرفتن در معرض تشعشع است. بنابراین، استفاده از یک دستگاه ایکس ری خودرویی با کیفیت بالا، ایمنی را در حین انجام بازرسی های بسیار مورد نیاز اشعه ایکس تضمین می کند.

3. کیفیت تصویربرداری پیشرفته

به منظور حصول اطمینان از اینکه وسایل نقلیه ای که تحت بررسی های امنیتی قرار می گیرند عاری از هرگونه کالای قاچاق پنهانی مانند مواد منفجره، سلاح، کالاهای قاچاق یا مواد مخدر هستند، استفاده از دستگاه ایکس ری وسایل نقلیه بسیار رایج است.

ویژگی های با تکنولوژی بالا باعث می شود اسکنرهای خودرو قادر به تولید تصاویر با کیفیت بالا در مدت زمان کوتاهی باشند. بازرسی نافذ اشعه ایکس آن را قادر می سازد تا تشخیص و کیفیت تصویربرداری بهتری را انجام دهد که منجر به نتایج غربالگری بسیار کارآمد می شود.

4. سهولت بازرسی

دستگاه های ایکس ری خودرو مجهز به فناوری نوآورانه “drive-thru” هستند که آنها را قادر می سازد تا وسایل نقلیه بارگیری شده را با اشعه ایکس بازرسی کنند. سیستم تشخیص پورتال شکل به وسایل نقلیه نیاز دارد تا از آن عبور کنند و غربالگری در چندین ایستگاه بازرسی انجام می شود.

نیازی به تخلیه مسافران یا رانندگان از وسیله نقلیه نیست. با سهولت بازرسی و عملیات خودکار، نیاز به بازرسی دستی کاهش یافته است.

اما این همه چیز نیست، استفاده از اسکنرهای خودرو با کیفیت بالا برای طیف وسیعی از کاربردها مزایای بیشتری دارد. اکنون از تامین کنندگان متخصص تجهیزات بازرسی اشعه ایکس در مورد آنها بیشتر بدانید.

 

خرید انواع دستگاه ایکس ری چمدانی : قیمت دستگاه ایکس ری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا