گیت فرودگاه به چه چیزهایی حساس است؟

فرودگاه ها مکان مهمی هستند که حفظ امنیت در آن بسیار مهم است، به طوری که سهل انگاری در بازرسی بدنی افراد و وسایل آنها در فرودگاه خطرات بسیاری دارد و می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. جدای از مراحل اداری و احراز هویت افراد از طریق کارت شناسایی یا گذرنامه، از تجهیزات بازرسی مختلفی برای بررسی افراد و وسایل همراه آنان در فرودگاه استفاده می شود. مهمترین این تجهیزات عبارتند از : راکت بازرسی بدنی، گیت بازرسی فلزیاب و دستگاه ایکس ری . تعدادی از افسران مراقب نیز بر عملکرد این تجهیزات نظار دارند و در صورت مشاهده هر مورد مشکوکی، فرد و وسایل او را به صورت دستی مورد بررسی قرار خواهند داد.

بعضی مواقع مسافران ایرانی سوالاتی مطرح میکنند از جمله اینکه نحوه بازرسی بدنی در فرودگاه امام چگونه است ؟ نحوه بازرسی در بیشتر فرودگاهها تقریباً مشابه هم است. در ادامه بیشتر درباره این موضوع توضیح خواهیم داد.

 

گیت-فرودگاه-به-چه-چیزهایی-حساس-است

فرودگاه یکی از مناطق بسیار حساسی است که نیاز به بازرسی دقیق دارد و حفظ امنیت آن حائز اهمیت است. اگر از حمل و نقل هوایی برای مسافرت استفاده کرده باشید، حتماً مشاهده کرده‌اید که افراد در لایه‌های مختلفی بررسی و تفتیش می‌شوند، تا هم به لحاظ هویتی مورد تأیید قرار بگیرند و هم به لحاظ همراه داشتن لوازم ممنوعه و خطرناک توسط دستگاه گیت بازرسی فرودگاه غربالگری شوند.

گیت پرواز یا گیت فرودگاه چیست ؟

گیت فرودگاه که به آن گیت پرواز نیز می‌گویند؛ مسیر یا محوطه‌ای است که برای عبور و مرور مسافران و کادر و خدمه هواپیما از داخل سالن فرودگاه به داخل هواپیما مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مسیر، مراحل مختلفی از جمله خرید بلیط، چک کردن بلیط و صدور کارت پرواز، بررسی اوراق هویت جهت تأیید هویت مسافران، بازرسی بدنی، بررسی لوازم همراه مسافران و تحویل بار مسافران صورت می‌گیرد.

البته این یک سوال کلی است و شاید مفاهیم و خواسته‌های متفاوتی پشت آن باشد. از این رو بخشهای مختلفی که در گیت فرودگاه حائز اهیمت هستند را با هم بررسی می‌کنیم.

همانطور که گفتیم گیت فرودگاه علاوه بر این که برای راه‌اندازی امور مربوط به مسافران طراحی شده است،‌ کارهای مرتبط با بازرسی و حفظ امنیت هواپیما و مسافران نیز در این بخش انجام می‌شود. بنابراین کارهای گیت فرودگاه به دو بخش تقسیم می‌شود:

  • امور اداری شامل صدور بلیط، کارت پرواز، تحویل بار مسافر، بررسی اوراق هویتی و احراز هویت آنها و …
  • بازرسی بدنی مسافرین و تفتیش لوازم همراه آنها

بنابراین گیت فرودگاه از یک سری تجهیزات مدرن بازرسی (دستگاه اسکنر فرودگاه) در کنار مأمورین و افسران آموزش دیده جهت کنترل دقیق امور مربوطه استفاده می‌کند.

برای کمک به ایمن نگه داشتن مسافران، فرودگاه ها ممکن است از انواع مختلفی از تجهیزات بازرسی استفاده کنند. تجهیزات اسکن امنیتی فرودگاه برای بررسی اقلام همراه و چمدان های چک شده برای مواردی که برای سفر هوایی تایید نشده اند استفاده می‌شود. برخی از تجهیزات مورد استفاده در طول فرآیند بازرسی می‌توانند تشعشعات پایینی از خود ساطع کنند.

رویه‌های غربالگری و بازرسی در فروگاه، برای جلوگیری از ورود اقلام ممنوعه و سایر تهدیدات امنیت حمل‌ونقل به منطقه استریل فرودگاه در نظر گرفته شده و در پاسخ به اطلاعات مربوط به تهدیدات امنیت حمل‌ونقل هوایی ایجاد شده است.

گیت فرودگاه شامل دو بخش بازرسی بدنی مسافران و بازرسی چمدان و اثاثیه همراه آنها است.

  • بازرسی بدنی مسافران به دو صورت گیت فلزیاب و گیت اشعه ایکس است. علاوه بر این از راکت دستی نیز برای بازرسی بدنی استفاده می‌شود.

نحوه بازرسی بدنی در فرودگاه به شرح زیر است :

  • ابتدا اشخاص تمام وسایل خود از قبیل کیف، چمدان، کیف مسافرتی و … را داخل ریل دستگاه ایکس ری قرار می‌دهند. این لوازم به داخل تونل دستگاه رفته و با پردازش تصویر توسط یک یا چند مامور به طور کامل بررسی می شوند و در صورت مشاهده مورد مشکوک پس از خروج دستگاه از تونل به طور کامل بررسی می شود. علاوه بر این، فرد باید اشیاء فلزی یا الکترونیکی (مانند کمربند دارای سگک فلزی، ساعت، سکه، تلفن همراه و…) را که همراه خود دارد، داخل یک سبد کوچک قرار داده و داخل ریل قرار دهد.
  • پس از انجام اینکار افراد باید از داخل گیت بازرسی بدنی رد شوند. شخص باید هیچگونه وسیله‌ای فلزی همراه خود نداشته باشد. با عبور شخص از داخل گیت فلزیاب، سنسورهای موجود در بدنه گیت، بدن فرد را اسکن می کنند و در صورت تشخیص فلز، با اعلام هشدار صوتی و تصویری مأمورین مراقب را آگاه می‌سازد. در این صورت شخص باید فلزات همراه خود را جداگانه داخل یک سبد گذاشته و دوباره از گیت عبور کند و یا به صورت فیزیکی توسط مأمورین بازرسی شود.
  • برای تکمیل مراحل بازرسی، شخص پس از عبور از گیت فلزیاب، توسط مراقبین با یک راکت بازرسی فلزیاب دوباره بازرسی می‌شوند، تا بازرسی امنیتی تکمیل گردد.

در حال حاضر دو نوع سیستم غربالگری امنیتی کامل بدن در فرودگاه ها استفاده می شود: اشعه ایکس معمولی و موج میلی متری. تجهیزات با استفاده از این فناوری ها می توانند به راحتی افرادی را که وارد محدوده مورد نظر می شوند بررسی کنند. نکته استفاده از این تکنیک ها این است که برای اینکه سیستم اسکن به درستی و کامل عمل کند، فرد باید هنگام ایجاد تصاویر ثابت بماند.

سیستم های غربالگری امنیتی اشعه ایکس با هدف کلی دوز بسیار کمی از اشعه یونیزان را به سوژه ساطع می کنند. دوز تابش آنقدر کم است که نیازی به محدود کردن تعداد دفعات استفاده از این سیستم ها در سال نیست.

سیستم های غربالگری امنیتی امواج میلی متری از تابش الکترومغناطیسی غیریونیزان استفاده می کنند. دو نوع سیستم ایمنی امواج میلی‌متری وجود دارد: سیستم‌های فعالی که فرد را در معرض مقادیر کمی از انرژی امواج میلی‌متری قرار می‌دهند و سیستم‌های غیرفعال که انتشار امواج میلی‌متری طبیعی از اجسام گرم را حس می‌کنند.

نکات مهم درباره بازرسی فرودگاه

تا اینجا با دستگاه اسکنر فرودگاه آشنا شدیم و بررسی کردیم بازرسی بدنی در فرودگاه چگونه است ؟ در ادامه به چند نکته مهم در اینباره می‌پردازیم.

  • از حمل مایعات (نوشیدنی، عطر، شامپو و …) با حجم بیش از 100 میلی لیتر خودداری کنید. زیرا ورود بیش از 10 میلی لیتر مایعات به داخل هواپیما مجاز نیست و باید آن را در دور بریزید. البته این قاعده استثناهایی نیز دارد، مانند حمل مایعات اضافی برای نوزاد، ماسک تنفسی، دستگاه های تزریق خودکار و ….
  • مایعات را در ته کیف خود قرار ندهید، حتی اگر حجم کمی داشته باشند، زیرا ممکن است افسر بازرسی شما را مجبور کند که تمام محتویات کیف خود را خالی کنید تا از محتویات مایع مطلع شود.
  • زمانی که برای بازرسی بدنی فرودگاه در صف می ایستید، قبل از رسیدن به گیت، کت و کمربند خود را در بیاورید تا در زمان بازرسی کمتر معطل شوید. به طور کلی، پوشیدن لباس های سبک، پروسه بازرسی بدنی را سریع تر و آسان تر می کند.
  • لازم نیست تمام وسایل الکترونیکی خود را از کیف یا ساک خارج کرده و در یک سبد جداگانه قرار دهید، زیرا کل کیف یا چمدان شما به صورت جداگانه توسط دستگاه ایکس ری اسکن و بررسی می شود.
  • در مورد مسائل امنیتی و چیزهایی مانند بمب گذاری یا عملیات تروریستی در محیط فرودگاه شوخی نکنید. چرا که افسران امنیتی فرودگاه ، حتی مسائل شوخی را بسیار جدی می گیرند.
  • ورود اجسام کوچک تیز و فلزی مانند موچین، ناخن گیر، سوزن خیاطی، قیچی و غیره به همراه مسافر به داخل هواپیما ممنوع است، اما شما می توانید آن را در داخل ساک یا چمدان خود قرار دهید تا به بخش بار برود.

مشکل اصلی در فرآیند بازرسی چیست؟

مشکل اصلی در فرآیند بازرسی چمدان، اطمینان از چابکی بدون آسیب رساندن به کارایی آن است. این به این دلیل است که این رویه باید سریع باشد و در عین حال بر تجزیه و تحلیل کامل برای جلوگیری از شکست‌ها و نقض‌های امنیتی تکیه کند.

با این حال، همانطور که گفته شد، در فرودگاه ها جریان افراد می تواند بسیار شدید باشد و نه تنها به پرسنل آموزش دیده بلکه به منابع اضافی برای پشتیبانی از فعالیت بازرسی نیاز دارد. دقیقاً در این نقطه است که فناوری بسیار ضروری و مفید می شود.

VMI Security، یک شرکت متخصص در تجهیزات بازرسی بار و چمدان‌های شخصی با اشعه ایکس، طیف کاملی از دستگاه‌های تأیید را برای خودکارسازی فرآیند ارائه می‌کند و از ارزیابی‌های دقیق‌تر، قابل اعتمادتر و سریع‌تر اطمینان می‌دهد، به ویژه در مکان‌هایی که حجم زیادی از کاربران و محموله‌ها جابجا می‌شوند. – مانند فرودگاه ها

به عنوان مثال به تجربه استفاده از فناوری VMI در فرودگاه Florianopolis واقع در جنوب برزیل اشاره می کنیم. محیط زیست در حال توسعه امکانات خود است که در حال نهایی شدن است. برای اطمینان از امنیت محلی لازم، تمام تجهیزات اشعه ایکس توسط VMI عرضه می شود.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. شما می دونید که نحوه بازرسی بدنی در فرودگاه امام با فرودگاه مهراباد چه فرقی با هم دارند ؟ آیا بعلت اینکه فرودگاه امام پروازهای خارجی و بین المللی داره سختگیری بیشتره یا نه فرقی نداره . سپاس از شما

    1. فکر نکنم تفاوت چندانی با هم داشته باشند. گیت بازرسی هر دو شبیه هم کار می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا