سیستم حضور و غیاب هوشمند الکترونیکی کارکنان

سیستم های حضور و غیاب هوشمند مجموعه‌ای از تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هستند که ورود و خروج پرسنل را ثبت کرده و پس از پردازش و محاسبه، گزارشات کاربردی از عملکرد حضور و غیاب پرسنل در اختیار شما قرار می‌دهند. سیستم حضور و غیاب، معمولاً شامل یک دستگاه و نرم افزار است که در کنار هم، یک اتوماسیون ثبت تردد تشکیل می‌دهند، اما گاهی یک نرم افزار آنلاین نیز می‌تواند به تنهایی این کار را برای شما انجام دهد. در ادامه به طور مفصل به با اتوماسیون حضور و غیاب پرسنل آشنا می‌شویم.

فروش-سیستم-حضور-و-غیاب-اداری

 

بخشهای مختلف سیستم حضور و غیاب

امروزه سیستم های حضور و غیاب هوشمند به اشکال مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر یک از فناوری‌های منحصر به فردی برای مدیریت حضور و غیاب پرسنل استفاده می‌کنیم. در ادامه با مهمترین تجهیزات و فناوری‌های مورد استفاده در این سامانه آشنا می‌شویم.

دستگاه حضور و غیاب

دستگاه حضور و غیاب، یکی از تجهیزات اصلی در سیستم حضور و غیاب هوشمند است که برای شناسایی و احراز هویت پرسنل و ثبت تردد آنها به کار می‌رود. این دستگاه با نامهای مختلفی مانند ساعت حضور و  غیاب، دستگاه ساعت زنی و دستگاه ثبت ورود و خروج نیز شناخته می‌شود. در حال حاضر از فناوری‌های مختلفی برای شناسایی و ثبت تردد کارکنان بر روی دستگاه حضور و غیاب استفاده می‌شود. کارت، اثر انگشت و تشخیص چهره سه روش پرکاربرد هستند که امروزه بر روی بیشتر دستگاه های ساعت زنی مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این فناوری‌های دیگری هم در این حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم لیست دستگاه های ورود و خروج مختلف را که در بازار ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان کنیم، به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • دستگاه  کارتی
  • دستگاه حضور و  غیاب اثر انگشتی
  • دستگاه حضو رو غیاب تشخیص چهره
  • دستگاه ساعت زنی با اسکن کف دست
  • دستگاه تشخیص عنبیه

به این نکته توجه داشته باشید که بیشتر دستگاه‌های جدید به صورت ترکیبی و چند عاملی تولید و عرضه می‌شوند.

منابع بسیار زیادی برای خرید دستگاه حضور غیاب وجود دارد که باید در انتخاب آن‌ها دقت کافی را داشته باشید، تا سرتان کلاه نرود. اگر دوست دارید قبل از انتخاب سیستم حضور غیاب اطلاعات مفیدی داشته باشید، مطالب و اطلاعاتی که در اینجا عنوان می‌شود را به دقت بخوانید.

 

دستگاه-حضور-و-غیاب

 

 

 

نرم-افزار-حضور-و-غیاب

نرم افزار حضور و غیاب

برخی از افراد دستگاه حضور و غیاب را یک سیستم حضور و غیاب کامل فرض می‌کنند. اما باید توجه داشته باشیم که سیستم های حضور و غیاب هوشمند، محدود به تجهیزات سخت افزاری نیستند، بلکه با سیستم های نرم افزاری کامل می‌شوند. حتی می‌توان گفت نقش نرم افزار های حضور و غیاب در این حوزه بیشتر است. کما اینکه در حال حاضر برخی از سیستم های حضور و غیاب هوشمند به سمت نرم‌افزارهای بدون نیاز به دستگاه می‌روند.

نرم افزار حضور و غیاب، ورود و خروج‌های ثبت شده بر روی دستگاه حضور و غیاب را دریافت کرده و پس از انجام اصلاحات مورد نیاز، در قالب گزارشات کاربردی در اختیار شما قرار می‌دهد. در حال حاضر نرم‌افزار های حضور و غیاب به دو بخش نرم افزارهای ویندوزی و تحت وب تقسیم می‌شوند. البته گروهی دیگر از نرم‌افزارها به صورت اپلیکیشن‌های موبایلی هستند که در بخش بعد به معرفی آنها می‌پردازیم.

نرم افزار حضور و غیاب ویندوزی معمولاً در دو یا سه نسخه پایه ، متوسط و پیشرفته طراحی می‌شود که با توجه به گستردگی هر سازمان و نیازهای آن، می‌توان از هر کدام از این نسخه‌ها استفاده کرد.

نرم افزار حضور و غیاب مبتنی بر وب، محدود به پلتفرم و سیستم‌عامل نیست و برای اجرا فقط به مرورگر وب نیاز دارد. از این رو می‌توان از نرم افزار وب بر روی انواع تجهیزات از جمله کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت، گوشی هوشمند و … ، با انواع سیستم عامل استفاده کرد.

 

 

سیستم حضور و غیاب با موبایل

حضور و غیاب با موبایل یا اپلیکیشن‌ های موبایلی نسل جدیدی از سیستم های حضور و غیاب هوشمند هستند که نیازی به دستگاه حضور و غیاب ندارند. این سیستم های مبتنی بر فناوری های موبایلی از جمله wifi، Bluetooth، NFC و GPS کار می‌کنند.

سیستم حضور و غیاب با موبایل که با نام نرم افزار حضور و غیاب آنلاین یا اپلیکیشن حضور و غیاب نیز شناخته می‌شود، می‌تواند با شناسایی موقعیت جغرافیایی افراد از طریق gps (لوکیشن) گوشی هوشمند، تردد آنها را ثبت کند. برای استفاده از این سامانه، یک اپلیکیشن حضور و غیاب بر روی گوشی تمامی کارکنان نصب می‌شود. کارکنان در زمان قرار گیری در موقعیت‌های تعیین شده که می‌تواند درب ورود و خروج شرکت و یا موقعیت‌های جغرافیایی خارج شرکت (برای افراد مامور و ویزیتورهای خارج شرکت) باشد، با استفاده از این اپلیکیشن ورود و یا خروج خود را ثبت می‌کنند.

همانطور که مشاهده کردید، این سیستم نیازی به دستگاه حضور و غیاب ندارد. این اپلیکیشنها بر اساس تعداد پرسنل و مدت زمان مورد استفاده در پلن‌های مختلفی عرضه می‌شوند و قیمت‌های متفاوتی دارند.

برای ذخیره سازی اطلاعات ورود و خروج نیز می‌توان از یک سرور مستقر در شرکت یا فضای ابری اجاره‌ای استفاده کرد. در ضمن افرادی که به هردلیلی ثبت تردد خود را فراموش می‌کنند، می‌توانند از طریق اپلیکیشن، ورود یا خروج خود را به صورت یک درخواست ثبت کنند، تا در صورت تأیید مدیر یا مسئول مربوطه در سیستم ذخیره گردد.

مدیر/مسئول و یا متصدی حضور و غیاب نیز می‌تواند از طریق اپلیکیشن حضور و غیاب یا پنل تحت وب، به اطلاعات و درخواست‌های پرسنل دسترسی داشته باشد.

اطلاعات بیشتر : حضور و غیاب با موبایل | طرحهای متنوع حضور و غیاب آنلاین

 

سیستم-حضور-و-غیاب-با-موبایل

 

اتوماسیون-حضور-غیاب-تحت-وب

اتوماسیون حضور و غیاب تحت وب

سامانه حضور غیاب تحت وب، پیشرفته‌ترین نوع اتوماسیون حضور غیاب  است که امکان مدیریت حضور غیاب نقاط متعدد را از یک مرکز فراهم می‌سازد.با استفاده از سامانه حضور و غیاب تحت وب می‌توانید ورود و خروج کارکنان خود را به صورت 24 ساعته و از هر مکانی کنترل کنید. این اتوماسیون متکی بر پلتفرم یا سیستم عامل خاصی نیست و بر روی انواع سیستم عامل و دستگاه سخت افزاری از جمله کامپیوتر، تبلت و موبایل اجرا می‌شود. کافی است یک مرورگر وب با اتصال به اینترنت داشته باشید، تا بتوانید از این سامانه استفاده نمایید.

بنابراین این سامانه نیازی به نصب بر روی کامپیوتر کاربران ندارد. کاربران (مدیریت و کارکنان) می‌توانند در هر زمان و هر مکان در بستر وب و با توجه به سطح دسترسی تعریف شده، به اطلاعات مربوطه دسترسی پیدا کنند.

 

سیستم حضور و غیاب هوشمند مدارس

از سیستم های حضور و غیاب هوشمند موجود در بازار برای حضور و غیاب مدرسه یا بعنوان دستگاه حضور و غیاب باشگاهی نیز می‌توان استفاده کرد.

راهکارهای موجود برای استفاده در سیستم های هوشمند حضور و غیاب دانش آموزان  مدارس عبارتند از:

  • کارت خوان ( دستگاه حضور غیاب کارتی)
  • شناسایی از طریق بلوتوث BLE
  • حضور و غیاب با لوکیشن موبایل (GPS)
  • استفاده از کدهای QR
  • سیستم حضور و غیاب هوشمند بیومتریک
  • LMS/ادغام آنلاین (حضور و غیاب آنلاین)

حضور-و-غیاب-مدارس

دستگاه حضور غیاب کارتی / کارتخوان

مدیریت حضور و غیاب دانشجویان در 10 سال گذشته در بسیاری از کشورها تحت سلطه کارت‌خوان های هوشمند بوده است. اگرچه نصب کارت‌خوان‌ها گران‌تر از روش سنتی است، اما به دانش آموزان اجازه می‌دهد تا در هنگام ورود به مدرسه، به راحتی کارت خود را بکشند و حضور خود را ثبت کنند.

برخی از مزایا: کارتخوان ها روشی مطمئن و دقیق برای ثبت حضور دانش آموزان هستند. این یک گزینه عالی برای پیاده سازی در مقیاس بزرگ است. مشکلات روش دستی را حذف کرده و  و اختلال  در حضور غیاب کلاس را کاهش می دهد.

برخی از معایب: کارتخوان ها و نصب آنها ممکن است، نسبت به روش دستی گران باشد. در ضمن امکان گم شدن یا شکستن کارت وجود دارد و دانش آموزان می‌توانند به جای دوستان خود کارت بکشند. برای به حداقل رساندن هزینه‌های نصب، برخی از سیستم های مدیریت حضور و غیاب می توانند به کارتخوان های موجود متصل شوند.

ثبت تردد از طریق بلوتوث BLE

ترکیبی از iBeacons بلوتوث BLE و یک برنامه تلفن همراه دانش‌آموزی به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا حضور خود را ثبت کنند و مدرک دقیق حضور را تولید کنند. با ضربه زدن روی یک برنامه تلفن همراه مانند برنامه دانشجویی SEatS، برنامه با برقراری ارتباط با Beacon در اتاق حضور را تأیید می‌کند.

برخی از مزایا: این روش بسیار دقیق است و ریسک سوء استفاده را به همراه ندارد. بدون نیاز به کارت خوان یا دستگاه. Beacon ها اغلب یک گزینه مقرون به صرفه هستند و ارزان تر از کارت خوان ها هستند.

برخی از معایب: از آنجایی که این گزینه با برنامه تلفن همراه دانش‌آموز کار می‌کند، دانش‌آموزان برای علامت‌گذاری حضورشان باید اعلام حضور کنند. این گزینه مستلزم داشتن گوشی هوشمند دانش آموز است.

تلفن هوشمند یا تبلت یک مربی را به یک چراغ قابل حمل تبدیل کنید. به دانش‌آموزان اجازه دهید حضور خود را با استفاده از برنامه تلفن همراه پس از اینکه در محدوده قرار گرفتند، ثبت کنند. ایده آل برای رویدادهای خارج از سایت مانند سفرهای میدانی.

حضور و غیاب مدارس با لوکیشن موبایل (GPS)

این روش برای مکان‌های کلاس موقتی که مربی در آن حضور ندارد مناسب است. به دانش آموزان اجازه دهید مکان خود را نسبت به مختصات خود علامت گذاری کنند و از طریق حصار جغرافیایی آن را تأیید کنند. این برای موقعیت های کاری، کارآموزی و موارد دیگر عالی است.

برخی از مزایا: این روش‌ها می‌توانند به‌طور خودکار و بدون هیچ ورودی از سوی کارکنان یا دانش‌آموز فعال شوند و اختلالات کلاس و خطاهای دستی را کاهش دهند.

برخی از معایب: اگر GPS دانش آموز خاموش باشد، حضور و غیاب ثبت نمی شود. دانش آموزان باید گوشی هوشمند داشته باشند.

استفاده از کدهای QR

بهترین روش برای ثبت تردد حضوری

کد QR مخفف کد “پاسخ سریع” است و با تلفن همراه قابل خواندن است. قبل از هر کلاس یک کد QR ایجاد می‌شود و دانش‌آموزان از یک برنامه برای اسکن کد استفاده می‌کنند تا اثبات حضورشان را هنگام ورود به اتاق تأیید کنند.

برخی از مزایا: یک گزینه بسیار مقرون به صرفه و آسان برای استفاده.

برخی از معایب: این روش ممکن است منجر به پراکسی حضور و غیاب شود، زیرا کد QR را می توان اسکرین شات و فوروارد کرد. این روش شامل برخی اختلالات کلاس است و دانش آموزان را ملزم به داشتن گوشی هوشمند می کند.

سیستم حضور و غیاب بیومتریک مدارس

یکی از بهترین راهکارها برای سیستم حضور و غیاب هوشمند مدارس استفاده از دستگاه های بیومتریک اثر انگشتی و تشخیص چهره است که با امنیت و دقت زیاد دانش آموزان را شناسایی کرده و ورود یا خروج آنها را ثبت می‌کند.

 

LMS/ ادغام آموزش آنلاین

به طور خودکار حضور دانش آموزان آنلاین را از هر راه حل اشتراک گذاری ویدیو ضبط کنید. برای کاربران Microsoft Teams و Zoom، آنها همچنین می توانند داده های مدت زمان را ضبط کنند و گزارش هایی را در مورد افراد، مدارس، دوره ها یا ماژول ها تولید کنند. این روش به شما امکان می دهد به راحتی دانش آموزانی را که یادگیری ترکیبی را انتخاب می کنند پیگیری کنید.

برخی از مزایا: مشکل ردیابی حضور و غیاب ناشی از یادگیری دیجیتالی ترکیبی را حل می کند.

برخی از معایب: این روش برای حضور آنلاین مناسب است، نه حضوری یا خارج از دانشگاه.

سیستم حضور و غیاب چطور کار می‌کند ؟

علیرغم ظهور فناوری‌ حضور و غیاب با موبایل و گسترش استفاده از آن، هنوز هم بیشتر سیستم های حضور و غیاب هوشمند از ترکیب دستگاه و نرم افزار حضور و غیاب استفاده می‌کنند. حالا سوال این است که سیستم حضور و غیاب هوشمند چطور کار می‌کند؟

پرسنل ورود یا خروج خود را از طریق راهکارهای مختلف مانند کارت، اثر انگشت یا چهره بر روی دستگاه حضور و غیاب ثبت می‌کنند. این ترددها در حافظه دستگاه ذخیره می‌شود. اطلاعات ثبت شده بر روی دستگاه حضور و غیاب در فواصل زمانی مختلف به صورت اتوماتیک و یا توسط متصدی سیستم حضور و غیاب، فراخوانی شده و به نرم افزار حضور و غیاب انتقال می‌یابد. این اطلاعات در بانک اطلاعاتی نرم افزار حضور و غیاب ذخیره شده و در هر زمان قابل دسترسی است.

متصدی سیستم حضور و غیاب می‌تواند اصلاحات مورد نیاز از جمله حذف ترددهای اضافی، ثبت ترددهای فراموش شده و ثبت مأموریت و مرخصی ها را بر روی نرم افزار انجام دهد. در نهایت  گزارشات مختلفی را از حضور و غیاب پرسنل در اختیار مسئول مربوطه قرار می‌گیرد.

سیستم-حضور-غیاب-چگونه-کار-میکند

 

 

سیستم حضور و غیاب اداری چیست؟

سیستم حضور و غیاب اداری شامل دستگاه های ارزان قیمت (البته با کیفیت مناسب) است که برای شرکتهای کوچک و اداری طراحی شده است و نرم افزار آن نیز به صورت رایگان است. از این سیستمها برای شرکتهایی که تعداد پرسنل کمی دارند و محیط کاریشان نیز چندان پیچیده نیست، استفاده می‌کنند.

ما انواع سیستم حضور و غیاب اداری با قیمت مناسب به شما ارائه می‌دهیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید : 09046960569

نکات مهم در خرید سیستم حضور و غیاب

برندها و مدل‌های متنوعی از سیستم های حضور و غیاب هوشمند در بازار وجود دارد. برای خرید یک سیستم حضور و غیاب مناسب در مرحله اول باید به نیازها و شرایط کاری کسب و کار خود توجه داشته باشید. در ادامه با مهمترین نکات در خرید سیستم حضور غیاب آشنا می‌شویم.

  • اولین نکته مهم در خرید سیستم حضور و غیاب هوشمند این است که از چه روشی می‌خواهیم ورود و خروج پرسنل خود را ثبت کنیم:‌ کارت، انگشت، چهره، موبایل و ….
  • دستگاه حضور و غیابی که خریداری می‌کنید باید حافظه و ظرفیت کافی برای معرفی پرسنل و ثبت تردد آنها داشته باشد. بنابراین در زمان خرید حتماً‌ به ظرفیت و گنجایش حافظه دستگاه توجه داشته باشید.
  • بر اساس تعداد پرسنل، نوع شیفت‌ها و قوانینی که در شرکت خود برای حضور و غیاب پرسنل دارید، یک نرم افزار حضور و غیاب مناسب انتخاب و خریداری نمائید. ممکن است تعداد پرسنل مجموعه شما کم باشد و ساعت کاری‌تان در یک شیفت ساده خلاصه شود. در این صورت یک نرم افزار حضور و غیاب ویندوزی رایگان، جوابگوی کارتان خواهد بود. اما اگر سازمان بزرگی دارید که شیفت‌های پیچیده و قوانین و ساز و کارهای متنوعی دارد، بهتر از است از یک نرم افزار ویندوزی پیشرفته یا نرم افزار حضور و غیاب تحت وب استفاده نمائید.
  • بهتر است قیمت تمام شده سیستم حضور و  غیاب، با بودجه مورد نظر سازمان شما همخوانی داشته باشد. اما اگر سیستمی که نیاز دارید، گران‌تر از قیمت مورد نظر شماست، بهتر است کمی انعطفاف به خرج دهید. چرا که با خرید سیستم ارزان‌تر ممکن است در آینده با مشکلاتی مواجه شوید که مجبور به کنار گذاشتن آن سیستم و تقبل هزینه برای خرید یک سیستم حضور و غیاب بهتر گردید.
  • سیستم حضور غیاب منتخب شما باید گارانتی و خدمات پشتیبانی مناسبی داشته باشد. قطعاً‌ پس از خرید دستگاه و نرم افزار حضور غیاب، نیاز به راهنمایی درباره کارکرد آنها خواهید شد. علاوه بر این ممکن است بخشی از دستگاه یا نرم افزار شما دچار مشکل شود که نیاز به تعمیر، اصلاح یا تعویض داشته باشد. بنابراین سیستمی را انتخاب کنید که در زمان مواجه با مشکلات، خیال‌تان از بابت گارانتی و خدمات پس از فروش آن راحت باشد.
  • از یک شرکت معتبر، نام آشنا و دارای صلاحیت خرید کنید، تا در ادامه کار و نیاز به دریافت خدمات با مشکل مواجه نشوید.

 

در این بخش انواع سیستم حضور و غیاب معرفی شد. اهمیت استفاده از سیستم های حضور و غیاب هوشمند بر کسی پوشیده نیست. حتی کسب و کارهای کوچک با تعداد انگشت شمار پرسنل نیز برای مدیریت حضور و غیاب پرسنل خود از این سیستمها استفاده می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با مفهوم سیستم حضور و غیاب می‌توانید به سایت ویکی‌پدیا مراجعه نمائید.

 

مزایای سامانه حضور غیاب

به کار گیری سامانه حضور و غیاب یا اتوماسیون حضور و غیاب مزایای بسیاری برای شما خواهد داشت. از جمله مهمترین این مزایا، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش بهره‌وری
  • خودکار سازی فرآیند حضور غیاب
  • ایجاد شفافیت
  • مدیریت بهینه زمان
  • کاهش خطای اجتناب ناپذیر انسانی
  • افزایش نظم و کاهش غیبت
  • افزایش رضایت کارکنان

اتوماسیون حضور و غیاب برای هر کسب و کاری مهم است، زیرا تعداد قابل توجهی تصمیماتی که رهبران و مدیران کسب و کارها می گیرند، وابسته به آمار و گزارشات سامانه حضور غیاب است. این آمار و  اعداد اغلب برای کمک به پیش‌بینی فروش، تقاضای نیروی کار، میزان ساعات در دسترس کارگران و موارد دیگر استفاده می‌شوند.

از طرف دیگر حضور منظم و وقت شناسی از ویژگی های حیاتی برای همه کارکنان است. حضور منظم در محل کار و حضور به موقع در محل کار برای کارکنان مهم است، زیرا عدم انجام این کار بر روحیه و بهره وری کارکنان تأثیر مخربی می گذارد.

برای دریافت مشاوره و یا خرید انواع اتوماسیون حضور و غیاب با ما تماس بگیرد : 09046960569

 

سوالات متداول

بهترین سامانه حضور غیاب برای کسب و کارهای کوچک چیست؟

دستگاه حضور غیاب اثر انگشتی بهمراه نرم افزار رایگان یا سامانه حضور غیاب با موبایل (اپلیکیشن)

برای سازمان‌ها و شرکتهای بزرگ کدام سیستم حضور و غیاب را پیشنهاد می‌کنید؟

بهترین راهکار برای مدیریت ورود و خروج شرکتهای بزرگ، استفاده از سیستم حضور غیاب تحت وب است.

آیا می‌توان حضور و غیاب چند نقطه را از یک مرکز کنترل و مدیریت کرد؟

بله با استفاده از سامانه حضور غیاب با موبایل یا اتوماسیون حضور و غیاب تحت وب می‌توان ورود و خروج پرسنل در شعبات و نقاط مختلف را به صورت متمرکز مدیریت کرد.

اتوماسیون حضور غیاب آنلاین چیست ؟

در اتوماسیون حضور غیاب آنلاین امکان مدیریت و رهگیری ورود و خروج پرسنل به صورت لحظه‌ای وجود دارد. سامانه حضور و غیاب با موبایل و دستگاه های حضور و غیاب دارای قابلیت push این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا